Diversiteit in de rijschool - (punt nog in aanvraag)

Diversiteit in de rijschool - (punt nog in aanvraag)

Deelnemers leren omgaan met diversiteit binnen hun klantenkring, met aandacht voor culturele, religieuze en levensbeschouwelijke verschillen.
Ze ontwikkelen vaardigheden om professioneel, respectvol en empathisch te communiceren met alle klanten, en verbeteren de kwaliteit van hun dienstverlening.

Inhoud
  • Introductie en context
    • Kennismaking en verwachtingen van de deelnemers.
    • Korte voorstelling van de trainer en relevante achtergrond in diversiteitsvraagstukken.
    • Bespreking van de context: waarom diversiteit relevant is voor rijscholen en de klanttevredenheid.
    • Icebreaker: korte oefening om bewustwording van eigen referentiekader te stimuleren.
  • Diversiteit en culturele sensitiviteit
    • Basisconcepten: diversiteit, inclusie, interculturele communicatie.
    • Wat betekent levensbeschouwelijke diversiteit (geloof, overtuigingen) in het dagelijks leven?
    • Herkennen van mogelijke culturele of religieuze verschillen bij klanten.
    • Mini-case: voorbeelden van alledaagse situaties in de rijschool (bv. ritplanning tijdens religieuze feestdagen, omgang met kledingvoorschriften, communicatiestijl).
  • Praktische omgang met diversiteit
    • Communicatiestrategieën: hoe correct en empathisch communiceren met klanten uit verschillende achtergronden.
    • Oefening: rollenspel met klantensituaties (conflicten, misverstanden, of specifieke behoeften).
    • Bespreking van mogelijke uitdagingen en hoe deze professioneel aan te pakken.
  • Klantgerichtheid en inclusieve dienstverlening
    • Verbinding maken met de klant: vertrouwen en respect opbouwen.
    • Voorbeelden van inclusieve praktijken in de rijschool (bv. flexibele planning, taalgebruik, toegankelijkheid).
    • Case-discussie: samen een oplossing vinden voor specifieke klantensituaties.
  • Reflectie en persoonlijk actieplan
    • Reflectie: hoe kan iedere deelnemer diversiteit in zijn/haar werk integreren?
    • Persoonlijk actieplan: concrete stappen om inclusiever en professioneler om te gaan met klanten van diverse achtergronden.
    • Korte evaluatie en feedbackronde.
  • Leiderschap in een diverse omgeving
    • Voor instructeurs die ook teamleiders of eigenaar zijn van een rijschool.
    • Hoe leiderschap kan bijdragen aan een inclusieve werk- en klantomgeving.
    • Communicatiestijlen, teammanagement en voorbeeldfunctie.
    • Korte oefening: scenario’s met divers team of uitdagende klantensituaties
  • Afsluiting en opvolging
    • Samenvatting van belangrijkste inzichten.
    • Mogelijkheden voor verdere ondersteuning of opvolging

 

Erkenning

Programma werd ingediend bij MOW ter erkenning. 


Geplande opleidingen

Hieronder vind je de opleidingen in het open aanbod, waarop iedereen kan inschrijven.

Sessie Locatie Startdatum  
Diversiteit in de rijschool - (punt nog in aanvraag) Traffix (Dendermonde) (Dendermonde) 01-12-2025   meer info
inschrijven

Wachtlijst

Wij contacteren je zodra er nieuwe sessies zijn.

Zet me op de wachtlijst

Incompany

Het is mogelijk om als bedrijf of organisatie deze opleiding incompany te organiseren.

Vraag een sessie aan
TOP