Lesgeven aan personen met een beperkte mobiliteit - (punt 2)

Lesgeven aan personen met een beperkte mobiliteit - (punt 2)

Met de auto kunnen rijden betekent vrijheid. Toch is dat niet voor iedereen evident: mensen met een lichamelijke beperking hebben een aangepaste wagen nodig, en dus ook speciale aandacht wanneer het op rijlessen aankomt. Elke leerling met een beperkte mobiliteit heeft specifieke behoeften, en ook elke aanpassing aan het voertuig is anders. Als rijschoollesgever is het dus enorm belangrijk het aangepaste voertuig en de noden van deze personen goed te kunnen inschatten, zodat ook deze leerling optimaal wordt begeleid naar het behalen van zijn of haar voorlopig rijbewijs.

Inhoud

Theorie

  • Doelstellingen en verwachtingen
  • Betrokken instanties (Cara, Vaph, ...) en procedures
  • Verschillende types ombouw en hun werking
  • De verschillende Cara-codes en de link met de technische ombouw van het voertuig
  • Begrijpen van de individuele noden van de leerling: enkele voorbeelden
  • Varia (parking, veiligheidsgordel, ...)

Praktijk

  • Start op een oefenterrein: de verschillende functionaliteiten en aanpassingen worden geoefend
  • Nadien op de openbare weg: elke rijschoollesgever neemt afwisselend de plaats van de chauffeur/de lesgever in
  • Gedurende de praktijkoefeningen dient elke rijschoollesgever een lijst van oefeningen te volbrengen

 

Erkenning

Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rij- schoollesgevers, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2.

Wachtlijst

Wij contacteren je zodra er nieuwe sessies zijn.

Zet me op de wachtlijst

Incompany

Het is mogelijk om als bedrijf of organisatie deze opleiding incompany te organiseren.

Vraag een sessie aan
TOP