Edulogia biedt volgende bijscholingen aan die in een open opleidingsaanbod kunnen gevolgd worden (waar iedereen kan op inschrijven) maar die ook in jouw bedrijf (in company) kunnen ingericht worden volgens jouw wensen. De aangeduide kostprijs is exclusief 21% BTW.
Edulogia is een erkend opleidingsverstrekker waardoor je via de kmo-portefeuille tot 30% van de opleidingskost kan recupereren.
Zie ook wetgeving bijscholingen voor rijlesgevers.
Naam | Uren | Kostprijs | |
---|---|---|---|
Aanpassing van de rijopleiding en energie transitie in de mobiliteit (Punt 3)
Dat er aardverschuivingen aan de gang zijn in onze mobiliteit, in de voertuigen en de technische aspecten die de chauffeur ondersteunen, is voor éénieder intussen duidelijk. Dat al deze zaken een kleine revolutie teweegbrengen, is voor de ‘behoudsgezinde’ Belgische/Vlaamse bestuurder op vele vlakken een onoverzichtelijk kluwen geworden. 1.De impact van de wagen op diverse vlakken
|
7 | 170 euro | meer info |
Aanrijdingsformulier - ( punt 1 )
Deze opleiding richt zich tot alle personen die werkzaam zijn in de sector van rijlessen. Zowel bedienden als rijschool -instructeurs en -directeurs. Allen leren welke belangrijke formaliteiten ze moeten vervullen na een ongeval maar worden ook gewezen op de wettelijke verplichtingen alvorens een voertuig in het verkeer te stellen en te gebruiken voor rijlessen. Wie is de feitelijke bestuurder tijdens de rijlessen en wie kan burgerlijk en strafrechtelijk aansprakelijk gesteld worden? Procedures na een ongeval: van persoonlijke handelingen tot administratieve aangiftes.
|
4 | 110 euro | meer info |
ADAS 'Advanced Driver Assistance Systems' (punt 3)
ADAS kunnen positief bijdragen aan verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming, maar er zijn momenteel nog enkele struikelblokken. Theoriedeel 1 (60') Praktijkdeel 1 (2u30') Theoriedeel 2 (45') Praktijkdeel 2 (2u30') Nabespreking (15') |
7 | 265 euro | meer info |
Algemene motorbeheersing - ( punt 2 )
Het belang van motorbeheersing als onderdeel van het lesgeven valt niet te onderschatten. Hoe meer bestuurders hun rijvaardigheid verbeteren, hoe minder verkeersongevallen. Bovendien beleeft u ongetwijfeld plezier aan uw nieuwe rijkunsten. Noodsituaties kunnen iedereen overkomen door andere weggebruikers of door onoplettendheid van zichzelf. Theorie
Praktijk
|
8 | 235 euro | meer info |
Autisme in de rijles - (punt 2)
Autisme, iedereen kent het… of denkt het toch te kennen? Zijn er typische kenmerken van autisme of bekijken we het toch maar beter anders? In deze opleiding vertellen we u meer over de andere kant van deze fascinerende aandoening. We trachten op een begrijpelijke manier de wetenschappelijke wereld te koppelen aan de praktijkervaringen. Hoe gaan we om met autisme in de rijles? Welke obstakels kom je mogelijks tegen? Welke ervaringen hebben jullie als rijschoollesgevers hiermee?
|
7 | 170 euro | meer info |
Basisopleiding EHBO ( punt 1)
Snel en correct reageren in een noodsituatie is aangewezen. Deze opleiding is vooral gericht naar iedereen die hulp gaat bieden bij een ongeval. Ook reanimatie en gebruik van een AED toestel wordt ingeoefend. We leggen de nadruk op begrijpbare en elementaire technieken die iedereen kan toepassen maar vooral ook veel praktische oefeningen. Zo worden verwondingen door iemand in scene gezet, waarop u als deelnemer gaat reageren.
|
7 | 170 euro | meer info |
Basisopleiding Terugkommoment (punt 2 en punt 5)
Deze basisopleiding van 7 uur dient gevolgd te worden door alle lesgevers die het terugkommoment wensen te geven.
|
7 | 170 euro | meer info |
Beter samenwerken om beter te presteren ( punt 2 en punt 5)
De eerste vraag die we ons stellen in deze bijscholing is hoe wijzelf als leidinggevenden als lastig kunnen ervaren worden door anderen. Mensen zijn verschillend in hun denk- en werkwijze wat maakt dat ze diverse talenten hebben en dat zorgt voor een groot menselijk potentieel binnen een onderneming. Als de druk hoog oploopt en we onder stress werken is de kans reëel dat we ons net gaan ergeren aan de werkstijlen van anderen. Hoe beter we werkstijlen begrijpen, des te makkelijker het is om op gepaste wijze alle werkstijlen op de werkvloer optimaal te benutten. Je eigen werkstijlen en valkuilen begrijpen is de basis om anderen beter te begrijpen en te kunnen beïnvloeden. Zelfbewustzijn is de start om zichzelf beter te managen om anderen beter te begrijpen en effectief een team te managen. - Vragenlijst om eigen werkstijl te ontdekken - Kennis maken met 5 eenvoudig te onthouden en te observeren werkstijlen - Op actieve, speelse manier – belevingsleren – jouw eigen werkstijl ontdekken met de bijhorende kwaliteiten en valkuilen (oefening + reflectie) - In interactie met de groep andere werkstijlen observeren en ervaren hoe je het beste kan halen uit mensen met een andere werkstijl (reflectieoefening toegespitst op team en cursisten ) - Werkstijl versus leiderschapsstijl - Van kwaliteit naar lastig : begrijpen hoe eigen kwaliteiten zich verhouden tot ergernis die we ervaren met anderen en wat we zelf dienen te ontwikkelen - Groepsdynamica en de stadia in team dynamica - Teamoefening (oefening + reflectie) - Vensters op de wereld : eigen attitude en attitudes van anderen begrijpen - Erkenning geven aan teamleden - Feedback geven en persoonlijk actieplan |
7 | 250 euro | meer info |
Bochtenstage Ardennen - (punt 3)
Deze doorgedreven motortraining vindt plaats in de Belgische en Luxemburgse Ardennen. Tijdens deze training besteden we aandacht aan rijvaardigheden, defensieve bochtentechniek en risicoherkenning.
|
7 | 235 euro | meer info |
Brandstoftransitie in Mobiliteit – Visies op mobiliteit
Al jaren kent de mobiliteit een enorme evolutie. Meer en meer technische snufjes verhogen het comfort en de veiligheid van de chauffeur en de passagiers. Toch bleef tot voor kort de motorisatie beperkt tot verbrandingsmotoren op benzine of diesel. Deze motoren werden, vooral onder druk van de reglementering, naar hun limieten geduwd qua rendement en uitstootnormen. Vandaag lijkt de keuze van motorisatie voor een model mogelijk groter dan het beschikbaar aantal lakkleuren waarin een wagen leverbaar is. Benzine, diesel, CNG, elektrische of door waterstof aangedreven wagens behoren nu tot de mogelijkheden. Verder wordt door combinatie van verschillende aandrijfvormen de keuze uitgebreid met hybride & Plugin hybride versies. Wat betekenen deze termen allemaal? Wat zijn de voor- en de nadelen van de verschillende aandrijfvormen. Welke visie heeft de wetgever hierop? Hoe weegt de bouw en het gebruik van de wagen door op milieu en klimaat? Welke wagen past vandaag (en morgen) best bij me? Tijdens een objectieve en open webinar overlopen we samen alle elementen en geven we de tools aan om zelf te kunnen uitmaken wat de beste keuze is voor jezelf en welke raad aan klanten, vrienden of kennissen kan gegeven worden in hun zoektocht naar het ideale voertuig.
|
4 | 110 euro | meer info |
Car Control ( punt 3)
De opleiding “Car Control” is een opleiding van een halve dag voor zowel de beginnende als de ervaren autobestuurder. Tijdens een korte introductie wordt de cursist geconfronteerd met zijn kwetsbare positie als deelnemer aan het verkeer. In het praktijkgedeelte staat de confrontatie met extreme omstandigheden centraal: rijden op nat wegdek, ontwijkoefeningen en noodstop op verschillende soorten ondergrond, aangevuld met essentiële vaardigheden zoals stuur-, bochten- en remtechnieken. Introductie Praktische training
Debriefing en evaluatie |
4 | 125 euro | meer info |
Communicatiestijlen en positieve beïnvloeding tussen lesgever/docent en leerling/cursist ( punt 2)
Wie we zijn en hoe we communiceren als lesgever is van grote invloed op leerlingen (cursisten) in een opleiding. Elke interpersoonlijke relatie is een interactie tussen communicatiestijlen en deze wordt tevens beïnvloed door de situatie en de omgeving. Een nieuwe vaardigheid aanleren kan bij leerlingen stress meebrengen en dit vraagt een passende aanpak van de lesgever. In deze opleiding begrijp je beter jouw natuurlijke communicatiestijl en de impact hiervan op leerlingen. Daardoor kan je bewust kiezen hoe je leerlingen (cursisten) positief kan beïnvloeden. Door 1-1 oefeningen ervaar je de verschillende stijlen en kan je bewust keuzes maken om met nieuwe stijlen te experimenteren.
|
7 | 220 euro | meer info |
De lesgever als visitekaartje van de rijschool (Punt 2 en 5)
|
4 | 110 euro | meer info |
De wegcode anders bekeken ( punt 1 )
Als lesgever ken je de wegcode maar vraag aan verschillende lesgevers hun mening over een bepaalde verkeerssituatie en er zal toch discussie optreden. Het maakt onze job boeiend en de wegcode uitdagend. In deze training gaan we op een gestructureerde manier in discussie, trekken we gezamenlijke conclusies en vergelijken we die met bestaande rechtspraak. We worden uitgedaagd om op een creatieve manier de wegcode te verbeteren. We gaan na hoe deze inzichten ons vooruithelpen bij het lesgeven. • Situering van de kennis van de wegcode binnen de GDE-Matrix |
7 | 170 euro | meer info |
Doorgedreven motorbeheersing met sliptraining - (punt 3)
Het steeds drukkere verkeer vergt van iedere bestuurder een hogere rijvaardigheid. Een goede motorbeheersing en respect voor het verkeersreglement zijn de garanties voor veilig motorrijden. Na een dagje motorbeheersing ga je met vernieuwde inzichten en meer zelfvertrouwen deelnemen aan het verkeer, zodat je nog veiliger kan motorrijden en dit ook kan overbrengen naar de leerlingen. Theorie
Praktijk op het oefenterrein
Rit op de openbare weg
|
7 | 265 euro | meer info |
Een cursus / presentatie opmaken! Hoe begin ik er aan? ( punt 2)
|
4 | 200 euro | meer info |
Elektrische voertuigen, de basis ( punt 3)
Elektrische voertuigen zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Het moment is NU en voorzie je hieromtrent. Ontdek tijdens deze opleiding hoe je optimaal gebruik kan maken van de nieuwe technologieën. Je leert hier alles over het opladen, de voor- en nadelen en de werking van elektrische voertuigen. Maak je klaar voor de toekomst samen met lesgever Jeroen Vertongen! - Opladen van een elektrisch voertuig:
-Soorten laadstations -oplaadtijd -Voor en nadelen van een elektrisch voertuig
-Opbouw elektrisch voertuig -Gevaren hoogspanning -Onderhoudskost -Verschil Hybride, Plug-in hybride, BEV en Waterstof voertuig. -Verrekening laadkosten -Recuperatie remenergie en rijervaring |
6 | 250 euro | meer info |
Faalangst, haal het beste uit je leerling en jezelf - (punt 2)
Spanningen, wij hebben er allemaal mee te maken. Hoe komt het dat de ene verlamt en de andere juist betere mogelijkheden en kansen geeft. Elke leerling is anders en hoe creëer je voor iedereen een succesverhaal? Welke vaardigheden heb je hiervoor als rijschoollesgever nodig?
|
4 | 110 euro | meer info |
GDE-matrix (1 dag) - (punt 2)
In deze cursus wordt nagegaan hoe de verschillende gedragsniveaus bij een bestuurder invloed hebben op de uiteindelijke rijprestaties. We leren hoe we de leerlingen met risicoverhogende factoren kunnen laten omgaan en hoe we hen kunnen begeleiden om zelfstandige chauffeurs te worden, die in staat zijn om hun eigen rijgedrag te evalueren.
|
7 | 170 euro | meer info |
GDE-matrix en leerdoelen in de rijopleiding (2 dagen) - (punt 2)
In deze opleiding worden de grondbeginselen van de GDE-matrix bijgebracht en leren we hoe die kunnen worden uitgebouwd in de praktijkopleidingen. Een curriculum, verder uitgewerkt in afzonderlijke leerdoelen, geeft structuur aan de opleidingen en geeft een concrete invulling aan de principes van de Goals for Driver Education. Dag 1
Dag 2
|
14 | 340 euro | meer info |
Hoe omgaan met 'moeilijke' leerlingen? - (punt 2)
Wat zijn ‘moeilijke’ leerlingen binnen onze sector? Hoe definieer je een ‘moeilijke’ leerling? Zijn dit personen die niet kunnen rijden of diegene niet ‘willen’ leren rijden? Hoe verplaats je jezelf als lesgever in de positie van de leerling en/of hoe beïnvloed je de leerling om zich ook aan te passen? Hoe bouw je deze leersituatie verder op? Hoe gebruik je als lesgever je zintuigen?
|
7 | 170 euro | meer info |
Hulp bieden aan ongevallen met motorijders ( punt 1)
Snel en correct reageren in een noodsituatie voorkomt vaak erger. Deze opleiding is vooral gericht naar motorrijders en de daarmee gepaard gaande letsels bij een ongeval. Ook reanimatie en gebruik van een AED wordt herhaald. We leggen de nadruk op begrijpbare en elementaire technieken die iedereen kan toepassen maar vooral ook veel praktische oefeningen.
|
4 | 110 euro | meer info |
Hulp bieden bij ongevallen ( punt 1)
Snel en correct reageren in een noodsituatie voorkomt vaak erger. Ook reanimatie en gebruik van een AED wordt herhaald. We leggen de nadruk op begrijpbare en elementaire technieken die iedereen kan toepassen maar vooral ook veel praktische oefeningen. (Voorafgaandelijke kennis van reanimatie en AED is aangewezen)
|
4 | 110 euro | meer info |
Je natuurlijke rijstijl als basis voor coaching in de hogere ordevaardigheden ( punt 2)
Emoties: We weten dat we ze hebben, we weten dat ze ons gedrag in beweging zetten, maar we leerden ze nooit benoemen. In deze opleiding leer je emotionele drijfveren kennen, benoemen en denk je na over hoe ze bij jou in je werk en in het verkeer een rol spelen. Mensen zijn uniek en verschillen tussen mensen zijn verrijkend. Aan de hand van een wetenschappelijke vragenlijst krijg je een statistisch beeld van hoe sterk deze drijfveren bij jou aanwezig zijn ten opzichte van bij anderen. Deze tool kreeg in 2015 de Vlaamse Prijs van de Verkeersveiligheid. • Quiz • Situering van de natuurlijke rijstijl in de sociale verkeerskunde • Situering van de drijfveren in de GDE-Matrix • Situering van de drijfveren binnen de basisprincipes van coaching
• Wat zijn emotionele drijfveren • Top 10 van emotionele drijfveren die een rol spelen in het verkeer
• Oefeningen om deze drijfveren te doorgronden • Onze drijfveren sturen en kleuren onze observatie • Jouw eigen resultaat van de wetenschappelijke vragenlijst
• Wat zijn mogelijke toepassingen van deze tool in de rijopleiding, nascholing en educatieve maatregelen |
7 | 210 euro | meer info |
Je natuurlijke rijstijl en coaching in de hogere ordevaardigheden: Toepassingen ( punt2)
Je weet wat emotionele drijfveren zijn en je kent de uitdagingen van een coach in de hogere ordevaardigheden. In deze training gebruik je de tool van de natuurlijke rijstijl om als lesgever je eigen valkuilen, uitdagingen en mogelijke irritaties te gaan benoemen. Je leert hoe de hogere ordevaardigheden aan bod kunnen komen binnen de leerdoelen in de rijopleiding of binnen de nascholing. Je krijgt inzicht in hoe emoties een rol spelen in de verhouding tussen lesgever en leerling. • Quiz • Herhaling van de kennis van de drijfveren • Culturen in de rijopleiding
• Wat zijn mijn valkuilen, uitdagingen en irritaties als lesgever
• Hogere ordevaardigheden binnen de leerdoelen • Je leerling helpen bewust worden van zijn emoties • Emoties op het rijexamen • Motiverende woordenschat als coach
• Motiverende als/dan-plannen maken • Verkeerssituaties herkaderen • Mental contrasting |
7 | 210 euro | meer info |
Klantvriendelijkheid en omgaan met moeilijke klanten ( punt 2 en punt 5)
Klantvriendelijkheid is een belangrijke vaardigheid in het werven van nieuwe klanten en om goeie referenties
|
7 | 250 euro | meer info |
Leer Jezelf Leren - (punt 2)
Mensen zijn sociale wezens, we kunnen niet zonder elkaar. Als we met elkaar in contact treden, communiceren we voortdurend. We communiceren de hele dag door; het is zelfs niet eens mogelijk om niet te communiceren. De belangrijkste manier hiervoor is onze lichaamstaal. Dit doen we door onze houding, ademhaling, mimiek, oogbeweging en stemgebruik. Mensen gaan voortdurend goede relaties aan, door de kennis van volgen en leiden en de verbondenheid met lichaamstaal. Ons hele leven zijn we bezig met leren. Belangrijk hiervoor is dat je weet wat je wilt leren en hoe je dit moet doen. Leerstijlen, leersystemen en kennis over onze algemene leerstrategie zijn essentieel.
|
7 | 170 euro | meer info |
Leerdoelen in de rijopleiding volgens de principes van de GDE-matrix - (punt 2)
Deze cursus is een opvolgingsmodule voor cursisten die de opleiding “GDE-matrix” hebben gevolgd. Er wordt nagegaan hoe de eerste indrukken werden verwerkt en hoe de aansluiting met de praktijkopleidingen verder kan worden uitgebouwd. Verwelkoming, inleiding Bespreking
Opfrissing
Conclusies
Werkgroepen uitwerken praktijksituaties
|
7 | 170 euro | meer info |
Masterclass Europees Aanrijdingsformulier - EAF-R1 ( punt 2)
Diepgaande voorbereidingen op verkeersongevallen met of zonder lichamelijke letsels. Beschrijving van de te volgen procedures na een ongeval: van persoonlijke handelingen tot administratieve aangiftes. Details en belang van elk vakje van het vooropgesteld formulier en verband tussen hen.. Wie is de feitelijke bestuurder tijdens de rijlessen en wie kan burgerlijk en strafrechtelijk aansprakelijk gesteld worden? Duidelijke situatieschetsen leren opmaken aan de hand van concrete voorbeelden en andere vormen van aangiftes. Deel 1. |
7 | 200 euro | meer info |
Masterclass Ladingzekering (Punt 1)
Sessie 1:
Sessie 2:
Sessie 3:
Sessie 4:
|
7 | 125 euro | meer info |
Masterclass Rij-en rusttijden (punt 1)
Indien deze opleiding online gevolgd wordt, komt deze niet in aanmerking als erkende opleiding voor rijlesgevers. |
7 | 170 euro | meer info |
Methodieken
Als de schriftelijke en mondeling examens achter de rug zijn kan het echte rijlesgeven beginnen. Deze opleiding geeft jou een algemeen beeld van wat het rijlesgeven inhoudt, wat de verschillende manieren van aanpak kunnen zijn en wat jouw lesgeven makkelijker of moeilijker kan maken. Les 1
Les 2
Les 3
Les 4
|
12 | 185 euro | meer info |
Mobiliteit van de toekomst ( Punt 3)
Verkeer dat moet stromen! Toch? Want stilstaan, dat is puur tijdverlies. Maar er zijn er ook die zeggen dat hoe meer doorstromingscapaciteit we creëren, des te meer verkeer we aantrekken en des te meer we in de file staan. Een vicieuze cirkel dus. Feit is dat mobiliteit met CO2 uitstoot, doden en zwaargewonden als gevolg niet langer kan, maar hoe lossen we dat dan op? Bovendien neemt mobiliteit een flinke hap uit ons maandelijks budget, en krijgen we daar maar bitter weinig mobiliteit voor in de plaats. Hoog tijd dus voor de 3de dimensie van mobiliteit! Maar brengt al die nieuwe technologie aan het einde van de rit wel zoden aan de dijk? Wat leert de BREVER-wet ons in dit kader, en waarom verplaatsen we ons eigenlijk? Moeten we de verplaatsing aan zich niet in vraag stellen, en is het wel ok dat onze publieke ruimte voor de overgrote meerderheid ingenomen wordt door koning auto? Lang leve het STOP-principe en de 15-minuten stad! • Het probleem, verkeer dat moet stromen! |
6 | 250 euro | meer info |
Motorrijvaardigheid in functie van de motorinstructie - (Punt1, punt 2 en punt 3)
Verdieping in de examenmanoeuvres en de daarbij toegepaste rijtechnieken. Nieuwe manoeuvres 2013 voor de motorfiets
Methodologie bij het praktisch onderricht Heropfrissing van het verkeersreglement Verhoogde praktische rijvaardigheid Defensieve rijtechnieken
Risicoperceptie – gevaarherkenning op de motorfiets Evaluatie
|
8 | 235 euro | meer info |
NLP in de rijles - (punt 2)
Neurolinguïstisch programmeren is een leer en communicatie methode die kennis en inzicht geeft over jezelf je leerlingen en de relatie daartussen. Het geeft je structuren en technieken om een beter lesgever, opleider en rijschool te zijn, worden. Deze bezorgt jezelf en de rijschool waar je voor werkt een meer kwalitatieve uitstraling.
|
7 | 170 euro | meer info |
Omgaan met verkeersagressie - (punt 2)
Als beroepschauffeur hebben we vroeg of laat te maken met verkeersagressie. Wie zijn die mensen die het nodig vinden om hun frustratie op anderen te richten? Welke mogelijkheden zijn succesvol om ermee om te gaan of nog beter, om dit te voorkomen? Door inzicht in het gedrag en een adequate reactie, kan vaak erger voorkomen worden. Dit is in het belang van alle betrokken partijen.
|
7 | 170 euro | meer info |
Opfrissing wegcode - (punt 1)
Voor een rijschoollesgever is het van cruciaal belang om de verkeerswetgeving op zijn duimpje te kennen. Zelfs in periodes waarin er geen ingrijpende wijzigingen in de wetgeving zijn, is een regelmatige opfrissing noodzakelijk. Een goede kennis van de verkeerswetgeving is de basis voor een goede rijschoollesgever.
|
7 | 170 euro | meer info |
Opfrissing wegcode voor motorlesgevers (brevet IV) ( punt 1)
Herhaling van de bepalingen : |
4 | 110 euro | meer info |
Praktijkopleiding Terugkommoment ( punt 2 en punt 3 )
Deze bijscholing is een vervolgopleiding op de basisopleiding voor de lesgevers die het praktijkgedeelte van het terugkommoment wensen te geven.
|
7 | 275 euro | meer info |
Rijangst - (punt 2)
Rijangst (amaxofobie) is een overmatige en niet-functionele angst om een voertuig te besturen of om bijrijder te zijn. Het begrip rijangst is vooral bekend als belemmerende emotie bij het rijden in een auto, een vrachtwagen of op een motorfiets. Rijangst kan specifiek zijn wanneer de angst zich beperkt tot slechts één of enkele situaties, bijvoorbeeld tunnels, bruggen, de linkerbaan op de snelweg, wegen langs water, het naderen van stoplichten, het rijden in een file, inparkeren, of angst om mee te rijden met een specifiek persoon. De angst om mee te rijden wordt ook wel bijrijdersangst genoemd.
|
4 | 110 euro | meer info |
Rijangst - Faalangst (punt 2)
Spanningen, wij hebben er allemaal mee te maken. Hoe komt het dat de ene verlamt en de andere juist betere mogelijkheden en kansen geeft. Elke leerling is anders en hoe creëer je voor iedereen een succesverhaal? Rijangst, het zal je maar overkomen! Welke vaardigheden heb je hiervoor als rijschoollesgever nodig?
|
7 | 170 euro | meer info |
Risicoherkenning bij kandidaat motorrijders - (punt 3)
Deze doorgedreven motortraining vindt plaats in een theorielokaal, op een afgesloten oefenterrein, en de openbare weg. Deze training bestaat uit een theoretisch en praktisch gedeelte. Theorie
Privaat terrein
Openbare weg
|
8 | 235 euro | meer info |
Sturen onder invloed (Punt 3)
Verkeersongevallen hebben een grote impact op onze maatschappij, zowel op menselijk als Alcohol
Drugs
|
5 | 130 euro | meer info |
Teach the teacher: optimaliseer de opleiding en bereik een hoger leerresultaat - (punt 2)
Hoe geef je boeiende opleidingen met een hoog leerrendement? Als opleider ben je een vakspecialist en wil je deze kennis en vaardigheden overdragen. Doceren is echter een vak apart. In deze basisopleiding leer je enkele didactische vaardigheden en inzicht krijgen in het leren en de motivatie van volwassenen. Het teach-the-teacher principe richt zich op het versterken en verbeteren van het didactisch handelen van de vakspecialist zodat die een gestructureerde en effectieve leeromgeving kan organiseren. Op basis van theoretische kaders en ervaring (evidence based education) worden didactische principes vertaald in een instructiemodel met 9 stappen. Dit model is toepasbaar in elke opleiding. Deel 1: Verbinding en leerdoelen (2 lesuren) Hoe maak je als opleider verbinding met de cursisten en hoe schat je hun beginsituatie in? Hoe zijn volwassenen gemotiveerd? Deel 2: Leerinhouden (2 lesuren) Hoe leren volwassenen? Hoe gebeurt de koppeling met de voorkennis? Deel 3: Activerende werkvormen (2 lesuren) Hoe behandel je de leerstof? Welke werkvormen en materialen zet je in om tot actief leren te komen? Deel 4: Overkoepelende items (2 lesuren) Wat is het belang van feedback geven? |
7 | 225 euro | meer info |
Teach-the-teacher: Didactiek voor de lesgever code 95 - basis
Als opleider ben je een vakspecialist en wil je deze kennis en vaardigheden overdragen. Doceren is echter een vak apart. In deze basisopleiding leer je de belangrijkste didactische vaardigheden en inzicht krijgen in het leren en de motivatie van volwassenen. Deel 1: Verbinding en leerdoelen Hoe maak je als opleider verbinding met de cursisten en hoe schat je hun beginsituatie in? Hoe zijn volwassenen gemotiveerd? Hoe verduidelijk je de leerdoelen en de inhoud? Deel 2: Leerinhouden Hoe leren volwassenen? Hoe gebeurt de koppeling met de voorkennis? Wat zijn kennis, vaardigheden en attitudes? Hoe kan je ze overdragen? Hoe presenteer je de leerstof? Deel 3: Activerende werkvormen Hoe behandel je de leerstof? Welke werkvormen en materialen zet je in om tot actief leren te komen? Hoe ondersteun je de cursist bij het onthouden van de leerstof? Deel 4: Overkoepelende items Wat is het belang van feedback geven? Wat is het basisbeginsel van het evalueren? Hoe zorg je voor de transfer naar de werkelijke situatie? |
7 | 250 euro | meer info |
Theorie-opleiding Terugkommoment (punt 2)
Deze bijscholing is een vervolgopleiding op de basisopleiding voor de lesgevers die het theoriegedeelte van het terugkommoment wensen te geven. Dag 1 :
Dag 2 :
|
14 | 340 euro | meer info |
Toveren met communicatie - (punt 2)
Lichaamstaal is een samenspel van gebaren, houdingen, ademhaling, gezichts- en gelaatsuitdrukkingen. Wanneer je hiermee leert omgaan geeft dit een extra dimensie aan je communicatie en contacten met anderen. Deze zullen veel concreter en diepgaander worden. In deze bijscholing leer je op een kwalitatieve manier omgaan met het herkennen van patronen in houdingen, ademhaling, gezichts- en gelaatsuitdrukkingen en de gedachten van jezelf en anderen. Verder wordt vorm gegeven aan strategieën, ontwikkelingsstructuur en oogbewegingen. Door lichaamstaal te herkennen, kleur te geven, te lezen en te interpreteren kan je een nieuwe richting geven aan je lesgeven of verder werken op de goede methode die je reeds gebruikt. Welke elementen in de lichaamstaal kan je in het oog houden en specifiek waarnemen met je zintuigen?
Diverse praktijkoefeningen
Evaluatie |
7 | 170 euro | meer info |
TRAIN-de-TRAINER - Online training geven aan groepen (8u)
We weten allemaal hoe belangrijk het is om je trainees te activeren, maar we weten ook allemaal hoe moeilijk dat is. In een een klas-situatie kunnen we het ritme van onze leerstof doseren en het leren gemakkelijker maken door onze rol als trainer een beetje te herformuleren. Dan zijn we niet meer alleen lesgever, maar ook facilitator - en onze deelnemers zijn interactief betrokken bij de leerresultaten van zichzelf en van hun collega's. Maar toen kwam Corona - en "online" is (in ieder geval voorlopig) het nieuwe normaal. Goed en wel: online heeft vele voordelen - maar hoe zit het nu met de participatie van de deelnemers? Hoe zorgen we er in deze nieuwe situatie voor dat de deelnemers betrokken zijn? Het is duidelijk dat online training geven weer een heel aparte stiel is - en soms hebben we het gevoel dat onze vele jaren ervaring er niet meer toe doen en dat we alles opnieuw moeten bekijken. Gelukkig is het minder ingrijpend dan dat. In deze online training met Francis Laleman werken we intensief rond het wat en hoe van online training geven - gedurende twee dagen, in 2x2 online blokken van telkens 2 uur. Hoe pak je zoiets aan? Hoe vertaal je je slides naar leerbegeleiding op het scherm, wat niet hetzelfde is als slides om voor voor te lezen? Hoe ga je om met een groep onine studenten? Hoe kan je de break-out features van ZOOM gebruiken om je training aantrekkelijker te maken? Welke interactieve werkvormen kan je gebruiken, zelfs al ben je online? Verwacht een beetje theorie, maar vooral heel veel praktijkoefeningen - met je eigen trainingmateriaal. Een training die je nu moet volgen. Want nu is het moment. |
8 | 235 euro | meer info |
Train-the-trainer online opleiding geven aan groepen (4u)
Deel 1 (een online sessie van twee uur) Waarom LOT Basisbegrippen van live onine training Verkenning van de mogelijkheden Hoe hou je aandacht interactiviteit in je training hoe verzeker je je van voortdurende aanwezigheid en focus van de deelnemers aanwezigheidsregistratie van online deelnemers Voorbeeld van enkele interactieve werkvormen
Deel 2 (een individuele opdracht, offline) Iedere deelnemer vertrekt vanuit het eigen trainingsmateriaal en maakt een plan op over hoe je een stukje daaruit in LOT zou kunnen omzetten
Deel 3 (een Online sessie van 2 uur) Dit is een toonmoment. De deelenemers helpen elkaar om hun interactieve werkvormen te verfijnen en we proberen er enkele uit. Review: Wat hebben we uit dit traject geleerd? |
4 | 135 euro | meer info |
train-the-trainer opleiding - coachen van individuele chauffeurs
Daar zit je dan, in een één-op-één situatie met je zoveelste chauffeur. Hoe breng je mensen ertoe om bij zichzelf een structuur te ontwikkelen van voortdurend leren, voortdurende verbetering? Hoe zorg je ervoor dat de chauffeurs gretig in je verhaal stappen? Hoe kan je de chauffeur zo ver krijgen dat hij met de nieuwe technieken aan de slag gaat? En hoe zit dat me jezelf, als coach? Hoe werk je eraan om zelf zo iemand te zijn die altijd en voortdurend geprikkeld is om tot verbetering te komen en dat te delen met anderen? Na deze eye-opener module heb je in elke geval op enkele van al deze vragen een antwoord gevonden? Je hebt hands-on technieken geleerd om chauffeurs vooruit te helpen. Met je nieuwe vaardigheden slaag je er in om de belangrijkse opleidingen binnen de vakbekwaamheid de plaats te geven die ze verdient.$ De training is volledig afgestemd op de context van de nascholing vakbekwaamheid. |
7 | 250 euro | meer info |
Train-the-trainer opleiding - vakbekwaamheid geven aan groepen
Wij weten er alles van: we zijn experten in ons vak, maar soms zijn onze vaardigheden aan een opfrissing toe. Dat geldt ook voor ons, trainers. In deze bij uitstek dynamische en interactieve leer- en oefenmethode word je letterlijk ondergedompeld in alle kneepjes van het vak. Beginnende instructeurs kunnen hier een vliegende start maken. Als ervaren trainer kan je de vragen stellen die je altijd al wilde formuleren. En de werkvormen die je nog niet hebt gebruikt, gewoon omdat je ze niet kende of omdat je je er niet vertrouwd mee voelde, worden in diepte en breedte uitgespit. Na deze sessie ga je als een geboren of herboren trainer naar huis. Je hebt er (weer) helemaal zin in - en je geniet (weer) met volle teugen van dit fantastische trainersvak. De training is volledig afgestemd op de context van de nascholing vakbekwaamheid. |
7 | 250 euro | meer info |
Van docent code 95 (1/1 trainer) naar coach in de (vracht)wagen ( punt 2)
|
7 | 250 euro | meer info |
Van trainer naar facilitator, een interactieve dynamische aanpak ( punt 2)
Mensen hebben verschillende leerstijlen. Om iedereen maximaal te betrekken bij een training is het daarom aanbevolen om een training te ontwerpen die tegemoet komt aan die 4 leerstijlen. De verschillende vaardigheden worden in de voormiddag toegelicht. In de namiddag wordt er praktisch gewerkt met het ontwerpen van een interactieve training door o.a. gebruik te maken van mindmapping voor het ontwerp, en de creativiteit van docenten. Dit is de gelegenheid om nieuwe vaardigheden uit te proberen en hierover feedback te krijgen van de groep.
|
7 | 250 euro | meer info |
Verdieping in examenmanoeuvres en lesopbouw brevet IV ( Punt 1 en 2)
Tijdens deze opleiding overlopen we met de motorrijlesgevers de examenmanoeuvres. We gaan op zoek naar de verschillende achterliggende doelstelling van de verschillende oefeningen en hoe we die vooropgestelde doelstelling kunnen bereiken. We analyseren de oefeningen en denken na over het gebruik van de juiste techniek om de examenoefeningen correct af te leggen. Dit doen we aan de hand van een vragenlijst. We leggen telkens de link met de openbare weg om de achterliggende doelstelling van de examenoefeningen te behalen. We focussen op een logische lesopbouw met duidelijk uitleg. Dit doen we aan de hand van een rollenspel. Leerlingen leren het beste wanneer ze actief betrokken worden tijdens de les. Het coachingsaspect is onmisbaar in een goede opleiding. De basisprincipes van coaching worden toegepast gedurende het rollenspel. De motorrijlesgevers krijgen inzicht in de examenmanoeuvres en de voor-en nadelen van het aanleren van bepaalde rijtechnieken.Ze ervaren het belang van een logische lesopbouw om zonder risico’s een gewenste doelstelling te bereiken. Wanneer een leerling een oefening niet meteen kan uitvoerenkennen de lesgevers een plan B en plan C om alsnog tot het gewenste resultaat te komen. Het aanleren van technieken en inzichten gebeurt aan de hand van een goede en duidelijke communicatie waarbij de leerling zichbetrokken voelt.
|
7 | meer info | |
Verhoogde rijvaardigheid auto (halve dag) (Punt 2 en Punt 3)
De verkeersveiligheid verhogen door het aanleren van: De juiste kijktechniek
|
4 | 130 euro | meer info |
Verhoogde rijvaardigheid auto - (punt 3)
Rijden kunt u al. Maar perfect? Onderschat het belang van rijvaardigheid niet. Hoe meer bestuurders hun rijvaardigheid verbeteren, hoe minder verkeersongevallen. En u beleeft ongetwijfeld plezier aan uw nieuwe rijkunsten. Noodsituaties kunnen iedereen overkomen door andere weggebruikers of door onoplettendheid van zichzelf.
|
7 | 235 euro | meer info |
Verhoogde rijvaardigheid moto - (punt 3)
Rijden kunt u al. Maar perfect? Onderschat het belang van rijvaardigheid niet. Hoe meer bestuurders hun rijvaardigheid verbeteren, hoe minder verkeersongevallen. En u beleeft ongetwijfeld plezier aan uw nieuwe rijkunsten. Noodsituaties kunnen iedereen overkomen, door andere weggebruikers of wegens onoplettendheid van de bestuurder zelf.
|
7 | 170 euro | meer info |
Verhoogde rijvaardigheidstraining AUTO en toepassingen (punt 3)
Via deze bijscholing willen we de rijvaardigheid verhogen door het aanleren van:
Bij elk lesonderdeel wordt er de tijd genomen om te kijken wat de instructeur kan gebruiken in de rijlessen. |
5 | 150 euro | meer info |
Verkeersinzicht - (punt 3)
Verkeersinzicht omvat het vermogen of inzicht, de kennis te handelen in niet geregelde situaties. Dit houdt het voorspellen van verkeerssituaties in, door het meesterlijk inschatten van rij- en staplijnen in relatie tot hun snelheid en afstand. Spelenderwijs leren wij ook omgaan met de kennis van het wereldmodel, de rijtaak zien, de werking van onze zintuigen en de gevolgen hiervan. Begrippen als aandachtregeling, aandachtblindheid, verwachtingspatronen, veranderingsblindheid, veranderingssnelheden en gevaarherkenning worden deel van onze speeltuin. De structuur van sociaal rijgedrag en ervaring worden deel van onze kennis.
|
4 | 110 euro | meer info |
Vervolgopleiding TKM betreffende het groepsgesprek/theorie - (punt 2)
Opfrissing van de onderliggende theorie en de toe te passen methodieken. De focus ligt vooral op reflectie: wat gaat er goed bij het groepsgesprek en wat zijn de hindernissen? Deze vervolgopleiding is opgebouwd met voldoende dialoog en betrokkenheid van de deelnemers. De deelnemers vullen vooraf een vragenlijst in (zie onder) en de antwoorden worden verwerkt in de reflectiegesprekken.
|
4 | 130 euro | meer info |
Wetgeving rijbewijs en rijschool - (punt 1)
Een administratieve medewerker is de spil van de rijschoolorganisatie. Hij of zij is het visitekaartje van de onderneming aangezien het eerste contact altijd verloopt via hen. In belangrijke mate staan de admins in voor de instroom van kandidaten, maar ook voor de tevredenheidsindex van de rijschool. Om goed te kunnen functioneren moet de admin goed op de hoogte zijn van de complexe rijbewijs- en rijschoolwetgeving. Tijdens deze dagopleiding wordt een stevige basis gelegd om de admin snel op weg te helpen om zijn of haar klanten goed te informeren.
|
7 | 170 euro | meer info |
Wetgeving: rijschool en uitzonderingen/omwisselingen ( punt 1)
|
4,5 | 120 euro | meer info |
Workshop: De magie achter de structuur van verkeersinzicht - (punt 3)
Het is uitermate belangrijk dat onze jongeren de nodige vaardigheden krijgen aangeleerd om veilig door het verkeer te geraken. We laten ze door zelfkennis proeven van een aantal projecten door middel van een spel. Tevens simuleren we een waargebeurd ongeval. Onze nadruk ligt niet op het analyseren van een ongeval, maar vooral op het interpreteren van hoe dit had kunnen voorkomen worden. Hoe kan ik bewuster omgaan met de gevaren van het verkeer? Wie ben IK als verkeersdeelnemer? U zal invloed kunnen uitoefenen op het gedrag bij jongeren, zoals het bijsturen van hun attitude. U bent vandaag niet langer rij-instructeur, maar verkeerscoach. Deze lestechnieken zullen u in staat stellen om per leeftijdscategorie te differentiëren.
Tijdens deze opleiding worden rijschoollesgevers getraind in het geven van deze cursussen in secundaire scholen. |
7 | 170 euro | meer info |