Diversiteit in de rijschool - (punt nog in aanvraag)

Diversiteit in de rijschool - (punt nog in aanvraag) (code OP2025067)

Kalender

maandag 1 december 2025
van 08:30 tot 15:30

Locatie

Traffix (Dendermonde)
Heirbaan 129
9200 Dendermonde

Docent

Oulad El Haj Kautar

Beschrijving

Deelnemers leren omgaan met diversiteit binnen hun klantenkring, met aandacht voor culturele, religieuze en levensbeschouwelijke verschillen.
Ze ontwikkelen vaardigheden om professioneel, respectvol en empathisch te communiceren met alle klanten, en verbeteren de kwaliteit van hun dienstverlening.

Inhoud

  • Introductie en context
    • Kennismaking en verwachtingen van de deelnemers.
    • Korte voorstelling van de trainer en relevante achtergrond in diversiteitsvraagstukken.
    • Bespreking van de context: waarom diversiteit relevant is voor rijscholen en de klanttevredenheid.
    • Icebreaker: korte oefening om bewustwording van eigen referentiekader te stimuleren.
  • Diversiteit en culturele sensitiviteit
    • Basisconcepten: diversiteit, inclusie, interculturele communicatie.
    • Wat betekent levensbeschouwelijke diversiteit (geloof, overtuigingen) in het dagelijks leven?
    • Herkennen van mogelijke culturele of religieuze verschillen bij klanten.
    • Mini-case: voorbeelden van alledaagse situaties in de rijschool (bv. ritplanning tijdens religieuze feestdagen, omgang met kledingvoorschriften, communicatiestijl).
  • Praktische omgang met diversiteit
    • Communicatiestrategieën: hoe correct en empathisch communiceren met klanten uit verschillende achtergronden.
    • Oefening: rollenspel met klantensituaties (conflicten, misverstanden, of specifieke behoeften).
    • Bespreking van mogelijke uitdagingen en hoe deze professioneel aan te pakken.
  • Klantgerichtheid en inclusieve dienstverlening
    • Verbinding maken met de klant: vertrouwen en respect opbouwen.
    • Voorbeelden van inclusieve praktijken in de rijschool (bv. flexibele planning, taalgebruik, toegankelijkheid).
    • Case-discussie: samen een oplossing vinden voor specifieke klantensituaties.
  • Reflectie en persoonlijk actieplan
    • Reflectie: hoe kan iedere deelnemer diversiteit in zijn/haar werk integreren?
    • Persoonlijk actieplan: concrete stappen om inclusiever en professioneler om te gaan met klanten van diverse achtergronden.
    • Korte evaluatie en feedbackronde.
  • Leiderschap in een diverse omgeving
    • Voor instructeurs die ook teamleiders of eigenaar zijn van een rijschool.
    • Hoe leiderschap kan bijdragen aan een inclusieve werk- en klantomgeving.
    • Communicatiestijlen, teammanagement en voorbeeldfunctie.
    • Korte oefening: scenario’s met divers team of uitdagende klantensituaties
  • Afsluiting en opvolging
    • Samenvatting van belangrijkste inzichten.
    • Mogelijkheden voor verdere ondersteuning of opvolging

 

Kostprijs

Deelname aan deze opleiding is betalend.
De kostprijs per deelnemer bedraagt 187 euro excl. btw.
Voorafgaand aan de opleiding (ongeveer 2 weken) ontvang je de factuur samen met de uitnodiging.

Subsidies bekomen door de toepassing van de KMO-portefeuille is mogelijk, meer weten? klik hier

Inschrijven

Als organisatie kan je je medewerkers inschrijven en wordt de factuur gestuurd naar de organisatie.
Medewerkers die zelf inschrijven, ontvangen een factuur op eigen naam.

Nu inschrijven

TOP